Vzťahy vzťahové


relationship“Miluj sám seba

a buď bdelý,

dnes, zajtra, vždy.” 

Vzťahy pracovné, priateľské, partnerské, rodinné… Variácií je množstvo. Keď ale poviete slovo vzťah, väčšina z nás si predstaví hneď ten partnerský. Ono je to asi presne to čo nám najviac rezonuje, naši partneri a naše radosti a starosti s nimi.

Sú vzťahy základom nášho života? Obohacujú nás? Na čom máme postaviť fungujúci vzťah?

 

Keď sa pozriem na seba s odstupom času, som vlk samotár. Nie že by som bola celý čas sama, to naopak. Len akosi som v tých vzťahoch (partnerských) nenachádzala uspokojenie, alebo len to krátkodobé. V priateľských vzťahoch to už bolo niečo iné. Aj keď mi trvalo nejaký čas, kým som sa naučila rozlišovať, kto sú tí skutoční priatelia a kto je tu poväčšinou preto, že potrebuje iba moju pomoc. O tom ako som zvykla pomáhať každému bez uváženia a jediného slova požiadania som písala už dávno. Priznávam, že nie vždy som to aj potom dodržiavala. Občas som si uletela na pomoci iným. Zvlášť, keď to boli ľudia, na ktorých mi záležalo. Takže priateľstiev mi zostalo pár. Niektoré sa obmenili, iné skončili a nové začali, alebo po prestávke znovu začali fungovať. Ale sú v mojom živote aj priatelia, ktorých poznám dlhé roky a vždy je stretnutie s nimi pre mňa prínosom.

Čo je ale dôležité pre plnohodnotné zdravé a fungujúce vzťahy z môjho pohľadu?

 

Dôvera

Ak niekomu prejavíte dôveru, dávate mu časť zo seba. Veríte, že jeho konanie, slová budú v súlade s tými vašími a tak akosi vás nezradí. Získať si dôveru iných je niekedy náročné a občas aj nemožné. Chceme, aby nám dôverovali, že naše úmysli sú čisté, pravdivé. Naša láska skutočná. Keď sme však zamilovaní, naša dôvera v milovanú osobu je 100%-ná. Väčšinou všetko, čo ten druhý robí, hovorí považujeme za pravdivé, prínosné a chceme sa s tým stotožniť. Je to spôsobené hormómni, ktoré nám kolujú v tele. V priateľských vzťahoch sa dôvera buduje postupne. Tam práve svojím prístupom, vyjadreniami či činmi dávame možnosť priateľom nám dôverovať. Môžeme to vnímať aj ako snahu, aby nám tí druhí mohli veriť. Jednoducho ak niekomu neveríme, nemôžeme s ním plnohodnotne fungovať.

 

Kompromis

Vzťahy sú plné situácii, ktoré nás prinútia premýšlať nad svojimi hranicami, hodnotami, postojmi, pravidlami, zaužívanými zvykmi… Jednoducho nad množstvom vecí. Ak ich však chceme udržať a sme presvedčení, že toto sú tie vzťahy, ktoré sú pre nás prínosom je potrebná určitá dávka kompromisov. Prehodnotiť veci, ktoré nie sú pre nás až také dôležité, ale pre tú druhú osobu sú a zvážiť či sme ochotní poľaviť zo svojich nárokov. Alebo presnejšie brať ohľad na druhú osobou  a hľadať spoločnú cestu. Ak viem, že to tomu druhému urobí radosť a v mojom prípade to nebude čosi, čo je úplne proti mojím zásadám, tak to jednoducho urobím. Povedzme, že priateľ, partner chce ísť na koncert obľúbenej kapely, ale pre nás to zase také lahodné nie je, no dá sa to počúvať, tak na koncert s ním pôjdem. Prejavím mu záujem o jeho osobu, o jeho záľuby a prispejem tak k pohode vo vzťahu. Samozrejme tieto kompromisy by nemali byť len z našej strany, ak z niečoho poľavím, tak aj druhá strana by si to mala vážiť a tiež byť ochotná poľaviť zo svojich nárokov. Inak je to len jednostranné ustupovanie čo však so samotným šťastným vzťahom nemá nič spoločné. je to len podriaďovanie sa tomu druhému a strácanie vlastnej identity. A tým pádom sa ľahko dostaneme do letargie a nespokojnosti.

 

Komunikácia

Veľa psychológov hovorí, základom dobrých a fungujúcich vzťahov je komunikácia. Väčšina párov spolu nekomunikuje. Alebo minimálne. A nezdeľuje si informácie a pocity. Nie je to vzdialenosť, ale mlčanie čo zabíja vzťahy. Samozrejme, sú fázy vo vzťahu keď sú slová zbytočné a rozumiete si s tým druhým aj bez nich. Ale na druhej strane, komunikovať treba. Či už svoje potreby, pocity, priania, ale rovnako dôležité je sa v komunikácii zaujímať aj o toho druhého. Niekedy stačí jednoduchá otázka: “Aký si mal deň?” alebo “Čo pekné ťa dnes postretlo?” Vyskúšajte to a uvidíte ako sa Váš partner, priateľ či kolega poteší. Konkrétne tieto otázky patria k druhému jazyku lásky- Pozornosť (všetky nájdete v knihe Päť jazykov lásky, Garry Chapman).

Pre mňa sú toto tri základné ingrediencie pre fungovanie vzťahov. Dala by sa tam priradiť aj tolerancia, otvorenosť a mnohé ďalšie. Je však na každom z nás ako si určí svoj vlastný rebríček hodnôt.

 

Myslíte si, že je dôležité mať vo vzťahu rád sám seba? Za mňa:

JEDNOZNAČNE ÁNO

 

LÁSKA SA RODÍ V NÁS. 

Toto je najdôležitejšia vec, ktorú by sme mali urobiť. Pokiaľ sme na seba prísni (a to ja teda som extra prísna a stále sa mi to nepodarilo uvoľniť), kritizujeme sa, obviňujeme, tak sebahodnota klesá. Energia, ktorá z nás prúdi sa mení na negatívnu a dá sa povedať, že zamorujeme okolie, ale hlavne SEBA. Sme viac podráždení, nervózni. Ak si zavčasu neuvedomíme, ako nám to škodí, aj fyzicky, tak môžeme byť prekvapení, čo sa odrazu deje. Sama som si to zažívala, nie raz, aj stokrát. Dnes si uvedomujem, že len naozaj silný človek dokáže z tohto von. Priznávam bez hanby, udalosti posledných 3 mesiacov ma dostali na kolená a nechala som sa strhnúť. Ale o tom inokedy. Ako však píšem tieto riadky, uvedomujem si potrebu to zmeniť. Opustiť, odpustiť, – vyčistiť,  –utíšiť. Všetko to tu už bolo, stačí oprášiť 🙂

 

Nový pohľad na vžťahy a úžasnú diskusiu som zažívala prednedávnom na jednom stretnutí. Z 95% ženský kolektív, ktorý postupne odkrýval svoje pocity, objavoval sám seba a otváral srdcia. Doslova pred očami ste videli ako prichádzajú premeny, uvedomenia a tváre sa rozjasňujú. Dámy sa skvelo dopĺňali, jedna druhej pomáhali pochopiť tie jednotlivé zákutia vzťahov, interpretácie jazykov lásky. Cítila som sa tam príjemne a určite si také čosi rada zopakujem aj nabudúce v Golden ROPE Academy. Je to pre mňa  vždy štartovačom. A pomalými krôčikmi sa vraciam aj písaniu a uvedomujem si, čo to pre mňa znamená opäť “dávať na papier” všetky tie veci okolo 🙂

Budem rada, ak sa zapojíte do diskusie pod článokm a pridáte svoje názory či svoje návody na fungovanie vo vzťahoch 🙂

 

Pridaj komentár

